ilseoppad.reismee.nl

Varkens en babykokers

Van Matsumoto voor een korte stop naar Nagano om daar een driehonderd jaar oude houten tempel te bekijken. Enorm ding, heel mooi. Na een paar uur weer verder gegaan, naar Nozawa Onsen. Nozawa is een skidorp en wij zijn ontzettende mazzelaars: het is hier enorm aan het dooien, maar net de avond dat wij aankwamen (gisteravond) sneeuwde het een paar uur flink. Verse laag sneeuw op de pistes dus, en toen brak vanmiddag ook nog de zon door. Het dooit weer als een dolle, dus we houden het bij deze ene prachtige skidag en trekken morgen weer verder.

Maar eerst vanavond nog naar een onsen (badhuis), gehuld in ons nieuwe, nog mooiere, hotelpakje, want ja, daarin gaat iedereen hier gewoon over straat.

Nozawa heeft een heleboel badhuizen, gevuld met heet, naar zwavel riekend water uit natuurlijke bronnen. Japanners vinden het leuk om met veel mensen tegelijk in deze zwavelpoelen te zitten. De vrouwen schrobben zich eerst uitgebreid van top tot teen, en daarna nog een keer, voor het onwaarschijnlijke geval ze het de eerste keer niet goed hebben gedaan. De mannen plonzen er zo in, de varkens. Een man dronk zwavelwater uit het bad waarin alle mannen aan het weken waren, en bood de jongens ook een slok aan. Dat was gezond, zei hij. Varken 2. Een vrouw nam haar 1 jaar oude baby mee het snoeihete zwavelwater in. De baby, wiens huid rood uitsloeg, was het daar natuurlijk niet mee eens. Elke rechtgeaarde Hollandse baby had het op een krijsen gezet, maar dit arme jongetje hield het bij zacht wanhopig gejammer. Zelfs de Japanse baby’s zijn beleefd.

We zijn hier pas krap vier dagen, maar:

• Tempels? Check!
  • Kasteel? Check!
  • Museum? Check!
  • Badhuizen? Check!
  • Skien? Check!
  • Vis/soep/tofu voor ontbijt? Check!
  • Sake drinken? Check!
  • Stadjes? Reeds drie, Check!

We doen het dus in Amerikaanse stijl. Alles al gedaan maar we hebben nog anderhalve week vol te maken, wat moeten we in vredesnaam nu gaan doen om die tijd te vullen?

Femke

haha, ziet er goed uit Ilsepilse of moet ik zeggen ilsesakeeeeeee. Ben jaloers man, volgens mij is het super(vreemd) daar!
hele dikke zoen
fem

Ank

Wat zien jullie er mooi uit in jullie hotelpakjes. Ik vind dat we in huis ook maar van die pakjes aan moeten schaffen. Voor het groepsgevoel zeg maar. Zetten we meteen een hottub in de achtertuin'.
groetjes Ank