ilseoppad.reismee.nl

Mooi Japan?

Als je aan Japan denkt, denk je toch aan mooi. Stijlvol, artistiek verantwoord en interessant architectonisch, enzo? Da’s dus nie hè! Binnen in hotels en restaurants ziet het er wel goed uit, maar buiten is het tot nu toe vooral een aaneenschakeling van lelijkheid. Al het beschikbare land (dat wat geen berg is), is volgeplempt met een eindeloze zee van lelijke gebouwen, goedkoop gebouwde huizen, tuinen met rotzooi erin, rijstveldjes (die in deze tijd van het jaar kaal zijn), wegen, treinrails en bovengrondse elektriciteitskabels.

Je moet best goed zoeken naar iets moois. Gelukkig wel te vinden met behulp van de Lonely Planet, bijvoorbeeld de eilandjes bij de stad Sendai. Minimaatje fietsjes gehuurd en daarmee lekker een eiland overgecrosst, nagekeken door de plaatselijke boerenbevolking die duidelijk gebaat zou zijn bij iets meer genetische variatie.

Tussen de prefab-bouw en het beton heb ik wel een mooi houten huis voor je gevonden, Gerald. Vrijstaande villa met vrij uitzicht aan alle zijden, grote tuin, dubbele voordeur, design zonneschermen en rechtstreekse aansluiting op het elektriciteitsnet:

Ruben

Zeer fraai!
Is die buitenschakelaar er om de resterende 17 verdiepingen uit te schuiven?

Richard

Konnichiwa Ilse,

Leuke berichten weer.
Maar moeten wij echt een levertraantje pikken omwille van het planologische falen van Japanse plattelandsarchitecten die alleen in, letterlijk, hokjes leerden denken. Of had je naar de Ryukyu-eilanden moeten afdalen voor de idyllische huurhuisjes.
Onthoud: mooi zijn alleen meelgewassen Geisha's die na een heftige vrijpartij Sushi komen brengen en daarna de vakantiekiekjes gemaakt door een Japanse camera in je album al voor je uploaden. Maar dat moet ik tzt nog een keer meemaken.
Enjoy the trip!

Sore dewa,
Paashaas-san

bert

Wow! Wat een ruimte, die garage beneden ben ik wel jaloers op, daar kan ik vast wel mijn motor in kwijt, als ik het bed, de tafel, de toilet, de badkamer, de woonkamer en het zwembad ergens anders plaats.

carola

bloeit de kersenbloesem al in de tuinen van de tempels, schijnt een van de mooiste belevenissen te zijn De japanners gaan er massaal onder zitten om te ervaren dat alles betrekkelijk is.

deev

je zou maar op zo'n industrieterrein wonen...