ilseoppad.reismee.nl

Utrecht - Mascali

De stemming kwam er steeds meer in gedurende de autorit op de eerste dag, en tegen de tijd dat ik ’s avonds een prachtig Zwiterserland binnenreed, zat ik, vals, een liedje te fluiten. In een dorp beland voor de overnachting. Ze hadden in dat dorp een werkelijk enorm kerkhof, op z’n Zwitsers netjes aangeharkt en ieder graf beplant met minstens vier soorten enthousiast bloeiende bloemen. De helft van dat gigantische kerkhof was nog leeg, nette grasvelden, wachtend om de doden te ontvangen. Hoe lieflijk ook met al die bloemetjes in de ondergaande zon, die wachtende grasvelden gaven een luguber tintje aan het geheel. Stond hier de totale babyboom-generatie op het punt het loodje te leggen? Waarde er een enge ziekte door het dorp? Of had men hier slechts de grieppandemie te serieus genomen? Was het niet meer dan een nieuwe en jonge begraafplaatsbaas die net als Franse presidenten een groot bouwwerk op zijn naam zette om tot in de eeuwigheid herinnerd te worden? Zal er nooit achterkomen want ik moest weer door.

De volgende ochtend reed ik weg met de zon op besneeuwde bergtoppen die uit de ochtendmist staken. Jason Mraz op de iPod – hij is van Hawaii, en was dus ook vrolijk. Kortom, Jason en ik hadden het gezellig in de auto. Tunnel door de bergen en aan de andere kant kwamen we uit in Italie. De wegen waren vol, kapot, rommelig, en het regende. Jason trok zich mokkend terug en wilde niet meer verder zingen. Ik reed stug door, door onophoudelijke regen, en maakte mij de Italiaanse ongeschreven verkeersregels eigen:

  • Je rijdt zoveel mogelijk op de linkerrijbaan. De rechterrijbaan is voor vrachtauto’s en losers. Rijd je niet zo hard (want genoeg Italianen rijden gewoon braaf en tergend langzaam), dan ga je toch op de linkerrijbaan rijden, want je bent geen loser.
  • Ook al is de rechterrijbaan leeg, je gaat toch allemaal op de linkerrijbaan rijden.
  • Heb je een grote auto, Mercedes of Audi het liefst, dan rijd je heel hard (en als ik al zeg dat dat hard is, nou, dan is dat best hard).
  • Heb je een grote auto en rij je dus hard, en links, dan ga je al van verre met je groot licht knipperen om aan te geven dat je er langs wilt, en wel direct, en dat iedereen van jouw linkerrijbaan op moet tiefen.
  • Doen die langzame lieden dat niet (en 140 km per uur is nog steeds langzaam), dan ga je bumperkleven, waarbij je doet alsof je de ander van de weg wilt drukken. En niet vergeten om nog agressiever met je grootlicht te knipperen.
  • Gaan die lieden dan nog niet opzij, dan ga je er gewoon rechts langs. Zijn er drie rijbanen, dan ga je er rechts langs via de uiterst rechtse rijbaan, en voeg je daarna over twee banen weer in op de meest linkse.
  • Hopla, en je kunt weer verder.
  • Dit alles geldt tot aan Napels, daarna rijdt iedereen weer braaf rechts. Nee, snap ik ook niets van.

En toen was ik dus ’s avonds al bij Napels. Maar ik heb natuurlijk niet zo gereden als hierboven.

Echt niet.

Dag drie: nog 500km rijden, bootje, weer stukkie rijden op Sicilie, het campinggedoe gedaan in een klein dorpje, Mascali, en nu had ik jullie graag verteld dat ik voor mijn nieuwe tent op mijn nieuwe stoel in de zon aan een wijntje zat. Maar het regent pijpenstelen en ik lig in mijn slaapzak want het is koud (en vind mijzelf daarbij best zielig). Voor morgen laat op de dag is beter weer voorspeld, dus dat wijntje in de stoel voor de tent gaat er komen.

Reacties

Reacties

Ruben

Goed bezig! En al zo zuidelijk!
Kop op, je gaat het vast snel heel lekker warm krijgen, met veel wijn.

Wim

Juist gezien: Zwiserland is onwaarschijnlijk schoon en laat niets aan het toeval over. Zelfs de doden zijn verzekerd van een schone grote plek, ook in het geval van een epedimie. Italianen rijden als gekken, de Sicilianen zijn nog veel erger; dat zal je snel merken dus wees op je hoede. Het wat matige weer in het zuiden zal wel de schuld zijn van de IJslandse vulkaan. Bij een zuiden wind gaat dit snel over en wordt het mooi weer, alhoewel.......met de Etna binnen handbereik weet je maar nooit. Maar één troost: als het even tegenzit heb je altijd nog je sneeuwwitte Apple notebook nog.

Liefs,

Pa

Eelco

Dat wijntje, dat komt goed. Geniet ervan, ook van de regen. That's life.

Scarlett

Ik heb net even een hartig woordje gesproken met Jason Mraz en hij wil graag weer voor je zingen, ook met regen!

Edo

Ha die Ilse,
Als die Mraz het niet doet dan doe ik het wel hahaha !
Italianen rijden over het algemeen als dwazen. Daarbij is het wel verstandig om niet hun voorbeeld te gaan volgen en ik geloof je als je zegt dat je dus ook niet zo gereden hebt. Je bent er tenslotte niet om te racen maar om te genieten. Dus geniet met volle teugen en laat ons, net als nu dus, met volle teugen meegenieten van al je wetenswaardigheden.

Ciao, Edo

Ine Slobbe

Leuk verhaal Ilse. En wat heb je snel je doel bereikt. Jammer van de regen. Maar ik hoop dat je nu in de zon aan je wijntje zit. ik zal er ook een op jou nemen . Groetjes ine

Ine Slobbe

heb ik al gedaan .warschijnlijk doe ik iets fout. No problem!!

Bert

Nu al in Sicilië! Je bent wel erg snel met die bolide van je, weet je zeker dat jij niet die lichtsignalen hebt gegeven op de snelweg? Ik geloof er namelijk geen snars van! Veel plezier daar, met je grasmatje, dat zal wel handig zijn daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!