ilseoppad.reismee.nl

Campinglife

Eerst was er een intens groen paradijs in de binnenlanden van Umbrie, met een mooie terrassencamping die uitkeek op de prachtige bergen, stralende zon, heerlijk eten, paar dagen mijn ouders op bezoek, Italiaanse mannen van mijn leeftijd bij het zwembad (daar waren ze dan, eindelijk uit hun holen gekropen). En niet te vergeten mijn eerste Italiaanse les van een Romein, waardoor ik nu werkwoorden kan vervoegen. Boeiend? zullen jullie denken, maar de taalfreak in mij wordt daar heel blij van.

En nu is het weer groen bij het meer van Trasimeno op de grens van Umbrie en Toscane. De camping hier is een Hollandse enclave van oudere stellen die met pensioen, pre-pensioen, flex-pensioen, deeltijd-pensioen, vut, pre-vut, flex-vut, of bijna-vut zijn. Men is gelukkig want het is goedkoop met de kortingsbonnen die iedereen heeft, het sanitair is luxe en er zijn nauwelijks andere nationaliteiten, behalve een verdwaalde Brit en twee Italiaanse stellen die kabaal maken en daarom iedereen irriteren want wij Hollanders houden van onze rust. Verder wordt het restaurant gerund door Belgen en dat is fijn want men kan in het Nederlands bestellen. En men is blij met het zwembad zodat men niet in het groenige water van het meer hoeft te zwemmen.

De campingbaas hier houdt van feestjes bouwen. Vandaag had hij een wijnproeverij georganiseerd. Lollig en het kostte maar 5 euro, dus daar wilden de Hollanders wel aan mee doen. Er waren zo’n honderd landgenoten. Voordat jullie denken dat ik hier sarcastisch over ga doen, neen, zo ben ik toch niet! En bovendien had ik inmiddels vrienden gemaakt en ben met mijn nieuwe vrienden mee wijn gaan drinken. Ze heten Jan & Bep, Ge & Geke, Herman & Riki. Ze hebben allemaal overgewicht. De mannen allemaal kalend, de vrouwen allemaal kort haar. Ze komen uit Arnhem, en uit Brabant. De vrouwen zaten bij de vrouwen en de mannen bij de mannen. Ik zat tussen de mannen, want oude mannen en ik gaan goed samen, hebben we reeds moeten constateren. Het was reuze gezellig.

Morgen met mijn Romeinse maatje naar studentenstad Perugia om weer even jong en hip te doen en ondertussen taalles twee te krijgen. Wat voor spannends zal ik eens gaan leren… voegwoorden? voorzetsels? bezittelijke voornaamwoorden?

Reacties

Reacties

Gerald

Hahha geweldig Ils. En wat is de naam van je bezittelijke mannelijke zelfstandignaamwoord (van gelijke leeftijd)?

dv

Taalles voor gansjes in Italia met romeinen in de buurt:

les 1, ilse als meewerkend voorwerp, ontleed de volgende zin:
'De eerste keer gaf ik hem het voordeel van de twijfel.'
wg = gaf
onderwerp = ik
lijdend voorwerp = het voordeel van de twijfel
Vraag: Aan wie gaf ik het voordeel van de twijfel?
antwoord, de spaghettivreter.

succes

Carin

Ha ha Ilse, een paar wijntjes en je verbazing wordt vanzelf een aangename verwondering.
Wel gaaf dat je Italiaanse les krijgt in de dagelijkse praktijk. Wat beklijft beter dan learning on the job, om mijn opleidershart maar even te laten spreken.
Geniet ervan daar!

Edo

Gezien jouw laatste bericht over een verliefd wordende Romein zullen de taallessen vermoedelijk eindigen met een bezittelijk voegwoord. :-). Lijkt me wel een gemoedelijke camping en wijnproeven is helemaal niet zo verkeerd als je daarna terug kunt lopen naar je tent.

Linda Weeteling

Herkenbaar verhaal over meer van Trasimeno. Ik ben daar vorig jaar in het hoogseizoen geweest met man en dochter maar zat op een echt italiaanse camping. Moeder "Bertolli" stond de hele dag in grote pannen te roeren. De vaders/kinderen/honden en alles wat daar bij hoort, schoven 's avonds aan (met meer dan genoeg wijn....)en maakten er weer een feestje van.Perugia is echt een aanrader. Mooie historie maar ook heel erg modern. Leuk. Veel plezier met je Romein en vergeet de spreekwoorden niet :Als de jonge wijn bloeit begint de oude te gisten........

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!